Siirry pääsisältöön

Suodattimien vaihto autoon

Tärkeitä auton osia, jotka vaativat säännöllistä vaihtoa, ovat auton suodattimet. Auton suodattimet estävät haitallisten sulkeumien, lian, hiekan, pölyn ja muiden negatiivisten tekijöiden esiintymisen ja vaikuttavat myös auton toimintaan kokonaisuutena, joten niiden vaihtaminen on välttämätön toimenpide, jota ei pidä laiminlyödä.

Auto on varustettu useilla erityyppisillä suodattimilla, joilla on ainutlaatuinen muotoilu ja tarkoitus ja joilla on tärkeä rooli auton osien oikeassa ja pitkäaikaisessa käytössä. Tarkastellaanpa tarkemmin neljän auton suodatintyypin tarkoitusta ja niiden suositeltua vaihtotiheyttä.

Polttoaineensuodatin

Sijaitsee moottorin tehojärjestelmässä ja asennettu suojaamaan ajoneuvon nestemäistä polttoainetta vierailta aineilta ja haitallisilta hiukkasilta: pölyltä, ruosteelta, hiekkajyväiltä, ​​hartseilta ja kondensaatilta.

Suodattimen vaihtotiheys on yksilöllinen jokaiselle autolle. Tärkeimmät syyt suodattimen tukkeutumiseen ovat huonolaatuisen polttoaineen käyttö ja ajoneuvon aggressiivinen käyttö. Yleensä polttoainesuodatin vaihdetaan keskimäärin 50 000 kilometrin välein. Polttoaineen vaihtotarve voidaan määrittää myös useilla merkeillä: lisääntynyt polttoaineenkulutus, ongelmallinen moottorin käynnistys ja nykiminen tyhjäkäynnillä.

Ohjaamon suodatin

Estää pienten vieraiden hiukkasten, savun, savun ja epämiellyttävien hajujen pääsyn auton sisätilaan. Keskimääräinen matkustamon suodattimen vaihtotiheys on 10 000 kilometriä, mutta tämä indikaattori on yksilöllinen ja riippuu auton käytön intensiteetistä ja muista ulkoisista olosuhteista. Isossa kaupungissa matkustamon suodatin likaantuu paljon nopeammin, joten vaihtovälit on suositeltavaa lyhentää 5 000 kilometriin. Merkkejä ohjaamon suodattimen saastumisesta, josta voimme päätellä, että se on vaihdettava, ovat epämiellyttäviä hajuja ohjaamossa ja kondenssiveden kerääntymistä ikkunoihin.

Ilmansuodatin

Ilmansuodattimen ensisijainen tehtävä on puhdistaa auton moottoriin tuleva ilma erilaisista epäpuhtauksista ja pienistä hankaavista inkluusioista. Suodatin auttaa myös tasaamaan ilmavirran ja vähentämään moottorin melua. Suositellut vaihtovälit ovat 10 000 - 30 000 kilometriä. Suodattimen likaantumista kuvaavia indikaattoreita ovat ajoneuvon tehon menetys ja polttoaineen kulutuksen kasvu.

Öljynsuodatin

Moottoriöljy likaantuu jatkuvasti auton käytön aikana, mikä johtaa moottorin kulumiseen. Öljynsuodattimen tehtävänä on puhdistaa moottoriöljy vieraista aineista. Tyypillisesti suodatin vaihdetaan samaan aikaan kun uutta öljyä kaadetaan moottoriin. Suunniteltu vaihtoväli on 10 000-15 000 kilometrin välein.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hydrofobinen pinnoite autoon

Hydrofobinen pinnoite on erityinen pinnoite, joka suojaa autoa veden haitallisilta vaikutuksilta. Sen ansiosta voit varmistaa maalin täydellisen ulkonäön auton korissa ja suojata sitä korroosiolta. Mikä on hydrofobinen pinnoite? Auto on alttiina ilmakehän tekijöille. Tietysti tällaisten tekijöiden vaikutus voi vaihdella riippuen siitä, säilytetäänkö autoasi autotallissa vai ei. Joka tapauksessa sinun tulee muistaa, että tämäntyyppiset tekijät eivät ole neutraaleja millekään autolle. Totuus on, että sateessa ajaminen on asia, jota yksikään kuljettaja ei jää kaipaamaan. Autosi päälle putoavat vesipisarat rajoittavat varmasti näkyvyyttäsi ajon aikana – jopa tehokkailla tuulilasinpyyhkimillä. Tähän lisätään veden syövyttäviin vaikutuksiin liittyvä ongelma. Kukaan kuljettaja ei kuitenkaan voi välttää ajamista sateessa - ennemmin tai myöhemmin sää muuttuu huonoksi. Voit varmistaa, että vesi ei "tartu" autoon. Tämän tyyppisen suojan tarjoaa auton hydrofobinen pinnoite. Sen ansiosta

Moottorin ylikuumeneminen: kuinka ratkaista ongelma?

Moottorin ylikuumeneminen on yleinen ongelma, joka johtaa vakaviin häiriöihin tai suuriin moottorin korjauksiin. Ylikuumenemisen todennäköisyys on suurempi kesällä, mutta jotkut viat voivat aiheuttaa sen kylmempinä vuodenaikoina. Moottorin ylikuumenemisen syyt: Ei tarpeeksi pakkasnestettä. Alhainen jäähdytysnesteen taso ei anna moottorin jäähtyä tehokkaasti. Tarkista, kuinka nopeasti pakkasneste kuluu, se saattaa vuotaa jostain. Ongelmia termostaatin kanssa. Jos termostaatti on jumissa, jäähdyttimeen ei pääse tarpeeksi pakkasnestettä, mikä aiheuttaa lämpötilan nousun. Jäähdyttimen saastuminen. Hyönteiset, lehdet, poppelin nukka, lika - tukkivat jäähdyttimen ja estävät lämmön poistumisen. Jäähdytystuulettimen vika. Sähkötuuletin voi palaa ja mekaaninen puhallin voi pyöriä tyhjäkäynnillä rikkoutuneen viskoosin liittimen takia. Kulunut tai rikki pumppu. Vanha tai huonolaatuinen pakkasneste vaikuttaa negatiivisesti vesipumpun juoksupyörään ja heikentää jäähdytysnesteen kiertoa. Käyttöhihna