Siirry pääsisältöön

Polttoainepumpun toimintahäiriö

Jokainen nykyaikainen auto on varustettu polttoainepumpulla. Jos se rikkoutuu, saatat kohdata monia ongelmia:

  • Moottori on epävakaa tai ei käynnisty ollenkaan.
  • Auto pysähtyy ajon aikana tai ei yksinkertaisesti liiku.

Useimmat nykyaikaiset autot on varustettu sähköisillä polttoainepumpuilla, joten puhumme niistä.

Ruiskutus- ja kaasutinmoottoreiden polttoainepumppujen toimintaprosessi eroaa toisistaan. Kaasuttimen moottoreissa polttoaine syötetään yksinkertaisesti kaasuttimeen. Injektorissa pumppu ei vain pumppaa polttoainetta säiliöstä, vaan tarjoaa myös tarvittavan paineen, jota ilman kone ei toimi.

Polttoainepumppuun on joissain ruiskutusautoissa vaikea päästä: se voidaan asentaa suoraan säiliöön yhdessä polttoainesäiliön ja karkeasuodattimen kanssa. Valmistajat perustelevat tämän yksinkertaisuudellaan - pumppu on rakenteeltaan yksinkertainen, se on voideltu ja jäähdytetty polttoaineella. Useimmissa tapauksissa sinun on otettava yhteyttä autohuollon asiantuntijaan - yksin ja ilman erikoislaitteita on olemassa vaara, että rikkoutuminen pahenee tai vahingoittaa muita auton osia.

Viallisen polttoainepumpun merkkejä:

Vähentynyt teho. Auto alkaa nykiä, menettää nopeutta ja lopettaa ajon normaalisti - tämä on seurausta rampin riittämättömästä polttoainepaineesta. Polttoainepumppu jatkaa toimintaansa, mutta ei anna tarvittavaa tehoa paineen ylläpitämiseen, etenkään suurilla nopeuksilla.

Epävakaa nopeus ja tärinä. Tämä johtuu polttoaineen puutteesta ja voi johtua katkenneista sähkökoskettimista tai itse pumpun osien rikkoutumisesta.

Moottorin äänen vaihtaminen. Useimmiten äänensävyn muutos voidaan kuulla auton lämmetessä. Moottori muuttaa ajoittain ääntään, joka palautuu normaaliksi hetken kuluttua. Tämä on varhainen merkki polttoainepumpun toimintahäiriöstä, joten muita muutoksia ajoneuvon suorituskyvyssä ei yleensä havaita.

Melu kaasusäiliöstä. Kun pumppu on erittäin huonossa kunnossa, siitä alkaa kuulua vinkuvaa, narinaa, surinaa ja muita normaalille toiminnalle epätyypillisiä ääniä. Tämä osoittaa polttoainepumpun elementtien voimakasta kulumista tai suodatinverkon likaantumista. Useimmiten tämä ongelma ilmenee autoissa, jotka käyttävät polttoaineena nesteytettyä kaasua.

Epävarma käynnistys. Moottoria käynnistettäessä on pumpattava polttoainetta pitkään. Auto käynnistyy yhtä huonosti kylmällä tai kuumalla moottorilla.

Polttoainepumpun vian syyt:

  • Pumpun häiriöt vaurioituneiden tai ruosteisten johtimien vuoksi, jotka vaikeuttavat polttoaineen pumppaamista;
  • Ruosteen, lian, veden ja muiden vieraiden epäpuhtauksien esiintyminen kaasusäiliössä;
  • Tukos polttoainesuodattimessa, mikä vähentää pumpun painetta;
  • Usein lähes tyhjällä säiliöllä ajettaessa polttoainepumppua ei ole upotettu, joten se lämpenee nopeasti ja sisäisen voiteluaineen kulutus kasvaa;
  • Pumpun hankaavat osat ovat tulleet käyttökelvottomiksi pitkäaikaisen käytön vuoksi.

Kuinka pidentää polttoainepumpun käyttöikää?

Yhteenveto: jos auto nykii, tärisee tai antaa outoa ääntä lämmetessään, polttoainepumppusi ei toimi. Vika voi olla mikä tahansa, useimmissa tapauksissa osa on vaihdettava.

Polttoainepumpun käyttöiän pidentämiseksi sinun on vaihdettava välittömästi polttoainesuodattimet ja kaasusäiliön pumpun karkea verkko. Suosittelemme polttoainesäiliön huuhtelua säännöllisesti, noin 5 vuoden välein. Tankkaa hyvämaineisilla huoltoasemilla korkealaatuisella bensiinillä äläkä anna polttoainemäärän olla liian alhainen. Pumppu jäähdytetään polttoaineella: jos sitä ei ole tarpeeksi, se alkaa ylikuumentua ja kulua nopeasti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hydrofobinen pinnoite autoon

Hydrofobinen pinnoite on erityinen pinnoite, joka suojaa autoa veden haitallisilta vaikutuksilta. Sen ansiosta voit varmistaa maalin täydellisen ulkonäön auton korissa ja suojata sitä korroosiolta. Mikä on hydrofobinen pinnoite? Auto on alttiina ilmakehän tekijöille. Tietysti tällaisten tekijöiden vaikutus voi vaihdella riippuen siitä, säilytetäänkö autoasi autotallissa vai ei. Joka tapauksessa sinun tulee muistaa, että tämäntyyppiset tekijät eivät ole neutraaleja millekään autolle. Totuus on, että sateessa ajaminen on asia, jota yksikään kuljettaja ei jää kaipaamaan. Autosi päälle putoavat vesipisarat rajoittavat varmasti näkyvyyttäsi ajon aikana – jopa tehokkailla tuulilasinpyyhkimillä. Tähän lisätään veden syövyttäviin vaikutuksiin liittyvä ongelma. Kukaan kuljettaja ei kuitenkaan voi välttää ajamista sateessa - ennemmin tai myöhemmin sää muuttuu huonoksi. Voit varmistaa, että vesi ei "tartu" autoon. Tämän tyyppisen suojan tarjoaa auton hydrofobinen pinnoite. Sen ansiosta

Suodattimien vaihto autoon

Tärkeitä auton osia, jotka vaativat säännöllistä vaihtoa, ovat auton suodattimet. Auton suodattimet estävät haitallisten sulkeumien, lian, hiekan, pölyn ja muiden negatiivisten tekijöiden esiintymisen ja vaikuttavat myös auton toimintaan kokonaisuutena, joten niiden vaihtaminen on välttämätön toimenpide, jota ei pidä laiminlyödä. Auto on varustettu useilla erityyppisillä suodattimilla, joilla on ainutlaatuinen muotoilu ja tarkoitus ja joilla on tärkeä rooli auton osien oikeassa ja pitkäaikaisessa käytössä. Tarkastellaanpa tarkemmin neljän auton suodatintyypin tarkoitusta ja niiden suositeltua vaihtotiheyttä. Polttoaineensuodatin Sijaitsee moottorin tehojärjestelmässä ja asennettu suojaamaan ajoneuvon nestemäistä polttoainetta vierailta aineilta ja haitallisilta hiukkasilta: pölyltä, ruosteelta, hiekkajyväiltä, ​​hartseilta ja kondensaatilta. Suodattimen vaihtotiheys on yksilöllinen jokaiselle autolle. Tärkeimmät syyt suodattimen tukkeutumiseen ovat huonolaatuisen polttoaineen käyttö ja

Moottorin ylikuumeneminen: kuinka ratkaista ongelma?

Moottorin ylikuumeneminen on yleinen ongelma, joka johtaa vakaviin häiriöihin tai suuriin moottorin korjauksiin. Ylikuumenemisen todennäköisyys on suurempi kesällä, mutta jotkut viat voivat aiheuttaa sen kylmempinä vuodenaikoina. Moottorin ylikuumenemisen syyt: Ei tarpeeksi pakkasnestettä. Alhainen jäähdytysnesteen taso ei anna moottorin jäähtyä tehokkaasti. Tarkista, kuinka nopeasti pakkasneste kuluu, se saattaa vuotaa jostain. Ongelmia termostaatin kanssa. Jos termostaatti on jumissa, jäähdyttimeen ei pääse tarpeeksi pakkasnestettä, mikä aiheuttaa lämpötilan nousun. Jäähdyttimen saastuminen. Hyönteiset, lehdet, poppelin nukka, lika - tukkivat jäähdyttimen ja estävät lämmön poistumisen. Jäähdytystuulettimen vika. Sähkötuuletin voi palaa ja mekaaninen puhallin voi pyöriä tyhjäkäynnillä rikkoutuneen viskoosin liittimen takia. Kulunut tai rikki pumppu. Vanha tai huonolaatuinen pakkasneste vaikuttaa negatiivisesti vesipumpun juoksupyörään ja heikentää jäähdytysnesteen kiertoa. Käyttöhihna