Siirry pääsisältöön

Moottorin ylikuumeneminen: kuinka ratkaista ongelma?

Moottorin ylikuumeneminen on yleinen ongelma, joka johtaa vakaviin häiriöihin tai suuriin moottorin korjauksiin. Ylikuumenemisen todennäköisyys on suurempi kesällä, mutta jotkut viat voivat aiheuttaa sen kylmempinä vuodenaikoina.

Moottorin ylikuumenemisen syyt:

  • Ei tarpeeksi pakkasnestettä. Alhainen jäähdytysnesteen taso ei anna moottorin jäähtyä tehokkaasti. Tarkista, kuinka nopeasti pakkasneste kuluu, se saattaa vuotaa jostain.
  • Ongelmia termostaatin kanssa. Jos termostaatti on jumissa, jäähdyttimeen ei pääse tarpeeksi pakkasnestettä, mikä aiheuttaa lämpötilan nousun.
  • Jäähdyttimen saastuminen. Hyönteiset, lehdet, poppelin nukka, lika - tukkivat jäähdyttimen ja estävät lämmön poistumisen.
  • Jäähdytystuulettimen vika. Sähkötuuletin voi palaa ja mekaaninen puhallin voi pyöriä tyhjäkäynnillä rikkoutuneen viskoosin liittimen takia.
  • Kulunut tai rikki pumppu. Vanha tai huonolaatuinen pakkasneste vaikuttaa negatiivisesti vesipumpun juoksupyörään ja heikentää jäähdytysnesteen kiertoa. Käyttöhihna voi katketa ​​ja pumppu lakkaa toimimasta.
  • Jäähdytysjärjestelmän paineenpoisto. Syyt voivat olla erilaisia: rikkinäinen jäähdyttimen korkki, sylinterinkannen tiivisteen rikkoutuminen tai kampikammiokaasujen tunkeutuminen järjestelmään.

Jotkut autot kiehuvat useammin kuin toiset. Syynä on huonosti suunniteltu jäähdytysjärjestelmä. Tekniset virheet vaikuttavat negatiivisesti myös auton ollessa täysin toimintakunnossa. Moottori alkaa ylikuumentua johtuen tilan puutteesta moottoritilassa tai materiaalisäästöistä auton kokoonpanon aikana.

Moottorin ylikuumenemisen pääasialliset syyt eivät estä matkustamasta huoltoasemalle tai kotiin omalla sähköllä ilman hinausautoa kutsumatta tai hinauskaapelilla. On kuitenkin tärkeää huomata muutokset auton käyttöprosessissa ajoissa ja olla laiminlyömättä sen kuntoa.

Kuinka alentaa moottorin lämpötilaa

Jos näet, että lämpötilanuoli alkaa hiipiä ylös ja on lähellä tai punaisella alueella, jäähdytä auto mahdollisimman pian. Laita liesi korkealle. Se on erittäin kuuma kesällä, mutta tämä on ainoa tapa jäähdyttää moottori nopeasti ja ilman vaurioita. Takka on osa jäähdytysjärjestelmää ja ottaa siitä lämpöä - tätä tarvitaan ylikuumenettaessa. Aseta maksimilämpötila ja ilmavirta, sammuta ilmastointi ja avaa ikkunat, jotta lämmöllä on minne mennä.

Sitten tilanne muuttuu sen mukaan, millaista ilmaa uunista puhalsi.

Jos toimintasi jälkeen ilmakanavista puhaltaa kuumaa ilmaa, tämä on hyvä merkki, se tarkoittaa, että järjestelmässä on pakkasnestettä ja liesi poistaa ylimääräisen lämmön. Tässä tapauksessa et voi sammuttaa moottoria: kun se on käynnissä, jopa korkeissa lämpötiloissa, myös pumppu, joka pakottaa pakkasnesteen kiertämään, on käynnissä. Tämä antaa moottorin jäähtyä vähitellen. Autoa ei myöskään tarvitse pysäyttää - vastaantuleva ilma toimii ylimääräisenä jäätymisenestojäähdyttimenä jäähdyttimessä. Sopivin vaihtoehto on jatkaa ajamista, mutta vähentää nopeutta moottorin kuormituksen minimoimiseksi.

Harkitse olosuhteita. Jos sinun on kiivettävä ylämäkeen, on parempi odottaa ja pysähtyä sammuttamatta autoa: avaa konepelti, jätä lämmitin päälle ja odota, että auto jäähtyy.

Jos takalta tulee kylmää ilmaa, järjestelmässä ei ole pakkasnestettä tai sen määrä on kriittisellä tasolla. Vain tässä tapauksessa sinun täytyy pysähtyä, sammuttaa moottori ja odottaa, kunnes se jäähtyy. Lisää tämän jälkeen pakkasnestettä jäähdyttimeen ja mene huoltokeskukseen - tämä on vika ja se on korjattava.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hydrofobinen pinnoite autoon

Hydrofobinen pinnoite on erityinen pinnoite, joka suojaa autoa veden haitallisilta vaikutuksilta. Sen ansiosta voit varmistaa maalin täydellisen ulkonäön auton korissa ja suojata sitä korroosiolta. Mikä on hydrofobinen pinnoite? Auto on alttiina ilmakehän tekijöille. Tietysti tällaisten tekijöiden vaikutus voi vaihdella riippuen siitä, säilytetäänkö autoasi autotallissa vai ei. Joka tapauksessa sinun tulee muistaa, että tämäntyyppiset tekijät eivät ole neutraaleja millekään autolle. Totuus on, että sateessa ajaminen on asia, jota yksikään kuljettaja ei jää kaipaamaan. Autosi päälle putoavat vesipisarat rajoittavat varmasti näkyvyyttäsi ajon aikana – jopa tehokkailla tuulilasinpyyhkimillä. Tähän lisätään veden syövyttäviin vaikutuksiin liittyvä ongelma. Kukaan kuljettaja ei kuitenkaan voi välttää ajamista sateessa - ennemmin tai myöhemmin sää muuttuu huonoksi. Voit varmistaa, että vesi ei "tartu" autoon. Tämän tyyppisen suojan tarjoaa auton hydrofobinen pinnoite. Sen ansiosta

Suodattimien vaihto autoon

Tärkeitä auton osia, jotka vaativat säännöllistä vaihtoa, ovat auton suodattimet. Auton suodattimet estävät haitallisten sulkeumien, lian, hiekan, pölyn ja muiden negatiivisten tekijöiden esiintymisen ja vaikuttavat myös auton toimintaan kokonaisuutena, joten niiden vaihtaminen on välttämätön toimenpide, jota ei pidä laiminlyödä. Auto on varustettu useilla erityyppisillä suodattimilla, joilla on ainutlaatuinen muotoilu ja tarkoitus ja joilla on tärkeä rooli auton osien oikeassa ja pitkäaikaisessa käytössä. Tarkastellaanpa tarkemmin neljän auton suodatintyypin tarkoitusta ja niiden suositeltua vaihtotiheyttä. Polttoaineensuodatin Sijaitsee moottorin tehojärjestelmässä ja asennettu suojaamaan ajoneuvon nestemäistä polttoainetta vierailta aineilta ja haitallisilta hiukkasilta: pölyltä, ruosteelta, hiekkajyväiltä, ​​hartseilta ja kondensaatilta. Suodattimen vaihtotiheys on yksilöllinen jokaiselle autolle. Tärkeimmät syyt suodattimen tukkeutumiseen ovat huonolaatuisen polttoaineen käyttö ja