Moottorin ylikuumeneminen on yleinen ongelma, joka johtaa vakaviin häiriöihin tai suuriin moottorin korjauksiin. Ylikuumenemisen todennäköisyys on suurempi kesällä, mutta jotkut viat voivat aiheuttaa sen kylmempinä vuodenaikoina.
Moottorin ylikuumenemisen syyt:
- Ei tarpeeksi pakkasnestettä. Alhainen jäähdytysnesteen taso ei anna moottorin jäähtyä tehokkaasti. Tarkista, kuinka nopeasti pakkasneste kuluu, se saattaa vuotaa jostain.
- Ongelmia termostaatin kanssa. Jos termostaatti on jumissa, jäähdyttimeen ei pääse tarpeeksi pakkasnestettä, mikä aiheuttaa lämpötilan nousun.
- Jäähdyttimen saastuminen. Hyönteiset, lehdet, poppelin nukka, lika - tukkivat jäähdyttimen ja estävät lämmön poistumisen.
- Jäähdytystuulettimen vika. Sähkötuuletin voi palaa ja mekaaninen puhallin voi pyöriä tyhjäkäynnillä rikkoutuneen viskoosin liittimen takia.
- Kulunut tai rikki pumppu. Vanha tai huonolaatuinen pakkasneste vaikuttaa negatiivisesti vesipumpun juoksupyörään ja heikentää jäähdytysnesteen kiertoa. Käyttöhihna voi katketa ja pumppu lakkaa toimimasta.
- Jäähdytysjärjestelmän paineenpoisto. Syyt voivat olla erilaisia: rikkinäinen jäähdyttimen korkki, sylinterinkannen tiivisteen rikkoutuminen tai kampikammiokaasujen tunkeutuminen järjestelmään.
Jotkut autot kiehuvat useammin kuin toiset. Syynä on huonosti suunniteltu jäähdytysjärjestelmä. Tekniset virheet vaikuttavat negatiivisesti myös auton ollessa täysin toimintakunnossa. Moottori alkaa ylikuumentua johtuen tilan puutteesta moottoritilassa tai materiaalisäästöistä auton kokoonpanon aikana.
Moottorin ylikuumenemisen pääasialliset syyt eivät estä matkustamasta huoltoasemalle tai kotiin omalla sähköllä ilman hinausautoa kutsumatta tai hinauskaapelilla. On kuitenkin tärkeää huomata muutokset auton käyttöprosessissa ajoissa ja olla laiminlyömättä sen kuntoa.
Kuinka alentaa moottorin lämpötilaa
Jos näet, että lämpötilanuoli alkaa hiipiä ylös ja on lähellä tai punaisella alueella, jäähdytä auto mahdollisimman pian. Laita liesi korkealle. Se on erittäin kuuma kesällä, mutta tämä on ainoa tapa jäähdyttää moottori nopeasti ja ilman vaurioita. Takka on osa jäähdytysjärjestelmää ja ottaa siitä lämpöä - tätä tarvitaan ylikuumenettaessa. Aseta maksimilämpötila ja ilmavirta, sammuta ilmastointi ja avaa ikkunat, jotta lämmöllä on minne mennä.
Sitten tilanne muuttuu sen mukaan, millaista ilmaa uunista puhalsi.
Jos toimintasi jälkeen ilmakanavista puhaltaa kuumaa ilmaa, tämä on hyvä merkki, se tarkoittaa, että järjestelmässä on pakkasnestettä ja liesi poistaa ylimääräisen lämmön. Tässä tapauksessa et voi sammuttaa moottoria: kun se on käynnissä, jopa korkeissa lämpötiloissa, myös pumppu, joka pakottaa pakkasnesteen kiertämään, on käynnissä. Tämä antaa moottorin jäähtyä vähitellen. Autoa ei myöskään tarvitse pysäyttää - vastaantuleva ilma toimii ylimääräisenä jäätymisenestojäähdyttimenä jäähdyttimessä. Sopivin vaihtoehto on jatkaa ajamista, mutta vähentää nopeutta moottorin kuormituksen minimoimiseksi.
Harkitse olosuhteita. Jos sinun on kiivettävä ylämäkeen, on parempi odottaa ja pysähtyä sammuttamatta autoa: avaa konepelti, jätä lämmitin päälle ja odota, että auto jäähtyy.
Jos takalta tulee kylmää ilmaa, järjestelmässä ei ole pakkasnestettä tai sen määrä on kriittisellä tasolla. Vain tässä tapauksessa sinun täytyy pysähtyä, sammuttaa moottori ja odottaa, kunnes se jäähtyy. Lisää tämän jälkeen pakkasnestettä jäähdyttimeen ja mene huoltokeskukseen - tämä on vika ja se on korjattava.
Kommentit
Lähetä kommentti